Friday, December 23, 2011

Cukur jambul

Hari ini genaplah 62 hari lahirnya putera hensem kami lahir melihat dunia. Alhamdulillah pada hari ke 7 kelahirannya, aku telah selamat mencukur rambutnya sama seperti hari ke 7 kelahiran adik beradiknya yang lain. Pada hari mencukur rambut anak2 kami, kami hanya mencukur tanpa melakukan sebarang majlis yang biasanya diiringi dengan majlis kenduri kesyukuran yang menjadi kebiasaan masyarakat dikenali 'majlis mencukur rambut atau cukur jambul'.
Pada aku, majlis 'cukur jambul' hanya sekadar adat kebiasaan masyarakat Islam melayu yang tidak menjadi kemestian melakukannya sebagai tanda syukur sempena kelahiran insan baru. Apa yang penting, sunnah mencukur rambut itu. Walaubagaimanapun insyaAllah andai ada keizinan, teringin juga membuat sedikit majlis kesyukuran kecil-kecilan samada di kg aku atau isteri.

Pada hari tersebut, dengan rasminya kami memberi nama putera hensem kami dengan nama 'Muhammad Waqqas Dhiyaurrahman'. Muhammad bermaksud yang terpuji/dirahmati dan Waqqas berupa nama sahabat nabi SAW manakala Dhiyaurrahman adalah sinaran (Allah) pengasih yang lurus. Semoga nama tersebut memberi keberkatan dan inspirasi kepadanya untuk menjadi insan cemerlang dunia dan akhirat serta mujahid Islam sebagaimana menjadi cita-cita dan harapan tertinggi kami sebagai abi dan ummie.
Waqqas, suka tak nama tu?....
Waqqas dengan rambut barunya hari ke 58.

No comments:

Post a Comment