Friday, November 6, 2009

Gembira + sedih

Assalamualaikum wbt..

Sebelum ini di blog aku, jarang untuk aku menulis tetapi dok copy & paste saje dari mana2 blog yg menarik perhatian. Bukan apa, masa agak terhad dengan tugasan harian dan yg sewaktu dgnnya..

Hari ini terasa hendak menulis plak sebab pagi tadi selepas subuh aku menerima 2 berita yang menganggu fikiran aku..1 berita gembira dan 1 lg berita yg menyedihkan.

Berita gembiranya, classmate lama aku masa sek menengah dulu di SM Vokasional Klang thn 1992/93 (la nie dah jadi teknik) sms aku..Dia ni 1 dari 4 budak perempuan solehah kelas aku..dia ni solehah tapi agak brutal sikit..haha jgn marah ye kak long Yanti...tapi ada 1 lagi yg lebih brutal nama dia Liza...Yanti ni walaupun brutal tapi sekarang anak dah 2..okeyla tu...

Best giler bila dia hubungi aku..yelah dah 16 tahun baru dapat berhubung semula..

berita sedihnya plak, dia bagitau aku classmate kami Norfaizal (CAP) telah kembali bertemu Sang Maha Pencipta pada 2/10/09..Cap nie jiwanya lembut..tak sangka pd usia muda dah dijemput oleh Allah..Benarlah janji Allah bahawa setiap yg hidup pasti akan kembali dan kematian itu tidak mengenal usia dan tempat.

Firman Allah SWT di dalam surah AL-A'raaf ayat34 yg bermaksud; "Tiap-tiap umat mempunyai ajal,maka apabila telah dtg ajalnya mereka tidak dpt mengundurkannya barang
sesaatpun dan tidak dpt(pula) mempercepatkannya"----Benarlah firman Allah subhanawata'alaa itu!.

Bila Yanti bgitau berita kematian CAP, terkesan aku dibuatnya..mana taknya, sejak kebelakangan ni aku terlupa akan KEMATIAN..sibuk mengejar hal2 dunia yg tak pernah kenal erti puas dan cukup..rakus untuk mendapatkan sesuatu yg belum pasti menjanjikan kebahagian di akhirat nanti..Ya Allah, jgn Kau birkan hambamu ini leka dan lena dgn nikmat dunia yg sementara hingga lupa akhiratlah yg kekal abadi...

Pada kengkawan di luar sana, ingatlah tak salah mengejar dunia tapi jgn sampai lupa dari mengingati Allah..Berapa ramai manusia yg nama je Islam tetapi jauh dari agama..

Bila kita ingat akan mati, kita tidak akan kecewa bila kita tidak mendapat sesuatu seperti yg diimpikan di atas dunia ini kerana segala yg ada di dunia ini hanya bersifat sementara.
Adilnya Allah...walau kita berharta, berpangkat tinggi, ada kereta mewah, ada rumah besar, ada isteri2 cantik, ada anak ramai dsb, namun semua itu tidak menjanjikan balasan yg baik dariNya di akhirat kelak. Kerana Allah melihat pada amalan kita semasa kita hidup di dunia..amal baik,syurgalah tempatnya, amal jahat, nerakalah menunggu kita..
Walau kita miskin, naik kereta cabuk je,rumah pun cukup sekadar dapat berlindung hujan dan panas namun jika hubungan kita dng Allah MANTAP, itu lebih baik dan lebih mulia disisi Allah..

Kepada kengkawan2 semua, marilah kita sama2 bermuhasabah...

No comments:

Post a Comment